Het WK voetbal is traditioneel een belangrijk reclame moment voor adverteerders. Op TV zijn de meest originele en irritante reclames te zien rondom het Nederlands Elftal. Door de mensenrechten situatie in Qatar is dat dit keer anders. Diverse merken nemen openlijk afstand van het WK 2022 en kiezen ervoor om niet (gericht) te adverteren over het WK in Qatar. Onze verwachting is dat er nog steeds heel veel TV reclames te zien zullen zijn tijdens het WK 2022 maar dat weinig adverteerders expliciet het WK zullen benoemen. Op deze pagina zie je een overzicht van de TV Reclames rondom het WK in Qatar.

Jumbo WK Qatar reclame
Jumbo was de eerste grote adverteerder die het aandurfde om een reclame te publiceren voor het WK. In een commercial met o.a. Rene Froger, Gerard Joling, Maradonnie wordt de Jumbo Oranje spencer onder de aandacht gebracht. Een zeer vrolijke TV reclame met een aanstekelijke muziek. Om deze reclame is heel veel te doen geweest en hij is ook snel weer offline gegaan. De reden hiervoor is dat in diverse shots een groep bouwvakkers feestend over de bouwplaats liep. Tijdens de bouw van de stadions in Qatar zijn de bouwvakkers slecht behandeld. Mensenrechtenorganisaties denken dat daardoor honderden of zelfs duizenden bouwvakkers om het leven zijn gekomen. En dat juist bouwvakkers te zien zijn in de Jumbo reclame is hoogst ongelukkig. Jumbo heeft na de ophef de reclame campagne direct gestopt en heeft haar welgemeende excuses aangeboden. Bekijk de reclame hieronder en oordeel zelf.
Albert Heijn: Samen kleuren we Oranje Reclame
Albert Heijn is partner van de KNVB en daarmee een van de meest prominente sponsors van het Nederlands Elftal. Bij de TV reclame van Albert Heijn voor het WK wordt ingezet op samen. De AH roept op om samen achter Oranje te gaan staan. De nadruk van de TV reclame van Albert Heijn ligt op het samen thuis naar het WK kijken. Er is een korte film opgenomen met o.a. Virgil van Dijk, Flemming en Typhoon.
Betcity Grote Speler Reclame WK 2022
Het zal je niet ontgaan zijn dat online gokken in Nederland gelegaliseerd is. Ook tijdens het WK 2022 zullen de online gokplatformen van zich laten horen. Betcity is een prominente adverteerder die ook voor het WK 2022 in Qatar een TV reclame gemaakt heeft. Centraal in de TV reclame van Betcity staat het oranje shirt “Grote Speler”. Betcity geeft in de periode voorafgaand aan het WK in Qatar tienduizenden Grote Speler shirts weg. Het wordt begeleid met een aantekend nummer op de melodie van Big City (Tol Hansse):
Het WK is weer begonnen, zin om naar de kroeg te gaan. Je transfertje is gemaakt en je hebt je betje staan. Je bent een grote speler dus je trekt het shirtje aan.
Op naar die goed gevulde kroeg. Mooie wedstrijd voor de boeg. Samen zingen voor oranje. Klein side-betje op Spanje. Het gaat zo los hier in de tent. De mooiste speelstad is bekend.
Want dat is Betcity. Be-he-tcity! Bet-bet-city, scoor je pakkie!
Bavaria Jurkjes Reclame (DutchDress)
We kennen allemaal de stunt van Bavaria met de Bavaria Jurkjes (DutchDress) van het WK 2010. Door middel van Guerilla marketing was iedereen in de ban van de jurkjes. Tijdens Nederland tegen Denemarken waren er 36 vrouwen op kosten van Bavaria naar de wedstrijd. Verkleed als Deense supporters wisten ze met de (door de FIFA verboden) outfits binnen te komen en de aandacht te trekken. Dat soort acties hoeven we in Qatar niet van Bavaria te verwachten. Bavaria kiest er bewust voor om dit jaar geen verkoopbevorderende acties in te zetten en ook geen televisie reclame rondom het WK 2022. Andere biermerken volgen hetzelfde voorbeeld: Heineken doet geen WK-reclames op televisie en ook Grolsch komt niet met een aparte campagne voor het WK in Qatar.
Er zijn veel verschillende WK reclames geweest op de Nederlandse TV. Een hele bekende is die van de Bavaria-jurkjes.
Onder andere de Jumbo en de Albert Heijn hebben reclames rondom het WK 2022. Ook Nike heeft een WK-reclame.